Надивленість у дизайні та способи її розвитку

Час читання: 17 хвилин

Привіт! Я Віка, і я графічний дизайнер. Хочу познайомити тебе із чудовим світом дизайну та показати, що він може!

Це не курс з графічного дизайну, а модуль дизайну для недизайнерів (контент-маркетологів). Ми з командою Kukuruza включили тільки необхідне з основ, що допоможе тобі робити більш якісний контент.

Ти зрозумієш, як за допомогою мінімальних графічних елементів та знань керувати увагою користувача, збільшити конверсію перегляду сторіс та зробити допис із великим візуальним залученням.

Якщо ти працюєш із дизайнером, цей блок допоможе тобі говорити з ним однією мовою. Ти навчишся визначати, що не так з дизайном, розуміти та доносити свої запити та ставити чітке ТЗ. А якщо ти самостійно робиш візуал, то нам точно по дорозі:)

Бажаю удачі та натхнення!

Перш ніж поринути у світ дизайну для Інстаграм, тобі потрібно зрозуміти, що це таке, навіщо він потрібен, і як це працює.

І перше, про що треба пам'ятати щоразу, коли робиш якийсь візуал — дизайн – це не про гарно.
Що таке графічний дизайн
Графічний дизайн — це проектування візуальної комунікації. Це про форму, функцію та контекст.

Наприклад: нам потрібно зробити візуал для таргету.

  • він має певну форму: stories, пропорції 9:16, має бути заклик, що чіпляє.
  • він виконує певну функцію: за таргетом повинні перейти в акаунт і щось купити.
  • він живе у певному контексті: живе у діджиталі (а не офлайн на папері), розрахований на певну аудиторію і, наприклад, стилістично відповідає 2022 року.

У цьому розділі ми поговоримо про дизайн не зовсім стандартним способом: пройдемося від більшого до меншого. Але обов'язково поговоримо і про шрифти, і про кольори (у інших матеріалах модуля).
Для початку давай абстрагуємося і розглянемо найпростіший приклад із повсякденного життя: дорожні знаки (адже це теж дизайн).

Є знак дорожнього руху (нижчий), який попереджає нас, що потрібно зупинитися. Він має певну форму, колір та шрифт. При цьому знак не інформаційний (знай, ти можеш зупинитися), а забороняє (треба зупинитися!).
Тому він має гостру форму знака, який попереджає нас, що треба насторожитись. Червоний колір — для того, щоб виділятися на тлі навколишньої природи, інфраструктури, будівель, виділятися, адже чистого кольору у навколишньому середовищі немає. До того ж він досить контрастний, щоб точно звернути на себе увагу.

Але якщо ми змінимо форму знака (дивись картинку вище):

  1. У першому випадку замість гострого багатокутника — коло, то знак вже буде м'якішим і не таким обережним і попереджувальним.
  2. А в другому випадку — шрифт візьмемо химерний із засічками, але залишимо гостру форму — і тоді у нас буде дисонанс: непоєднання форми зі змістом. Начебто шрифт періоду епохи Відродження абсолютно не у своєму середовищі.

Тому дуже важливо робити не просто гарний дизайн, а й вміло вписати його у контекст, у свою форму.

Наприклад, ЦУМ: Streetwear і ЦУМ в Інстаграм. Один ТЦ, але два абсолютно різні концепти, бо різна ЦА в акаунтів.
І профілі оформлені в тій стилістиці, яка є прийнятною і зрозумілою ЦА. Одна — хіпстерська, брутальна, тому яскраві кольори, експерименти в типографіці та самому одязі. Інша — спокійніша, типовіша і звичніша для більшості. Тобто різний контекст аудиторії: для кожної знайдено форму, характерну під цю ЦА, та функцію — привернути увагу, достукатися саме до своєї ЦА.

Також за допомогою дизайну ми можемо керувати увагою та посилювати смисли.
  1. Met a big dog. Перший напис звичайним шрифтом. У другому написі ми збільшуємо слово big. Читаючи його, ми вже представляємо не просто собаку, а ДУЖЕ ВЕЛИКУ СОБАКУ. Лише збільшивши слова, ми отримали більший результат.
  2. Fast. Порівняй три види написання цього слова. У якому випадку слово сприймається «швидше»? У третьому. Ми посилили сенс слово за допомогою дизайну (додали іконку та зробили нахил).

Як бачиш, ми збагачуємо, доповнюємо та розкриваємо сенс за допомогою дизайну, а саме його інструментів: композиції, кольору, типографіки (шрифт), графіки та системи.

Але важливо не дуже захоплюватися, щоб не вийшло таке:
Тому дизайн — це насамперед функція. Це розв'язання задач з конкретними цілями. А ціль дизайну — це створити певну емоцію і спонукати до дії.

На цих прикладах креативи для таргетованої реклами, які мають на меті привернути увагу і спонукати до певної дії.
  1. У першому випадку нас чіпляє незвичайна візуальна подача картинки, яку ми всі чудово знаємо. Але за рахунок подачі ми зупиняємося, вникаємо.
  2. У другому випадку чіпляє яскравий колір (який на контрасті з іншими stories), чітка структура тексту, який ми читаємо і, якщо цікаво, йдемо далі.
  3. Фішка візуала, за який чіпляється око — блюр на певній його частині. Намагаємося роздивитися та бачимо текст, йдемо завантажувати.

Зверніть увагу, що на другому варіанті досить багато порожнього простору та креатив все одно працює. Не варто думати, що якщо ти займеш весь вільний простір візуала, значить ти «задизайнив».

Це велика помилка початківців (і не тільки) — думати, що дизайн — це коли наліпив багато елементів, додав купу фоток, шрифтів і не залишив порожнього простору. А якщо зробив візуал з одним словом та шрифтом, то значить зробив поганий креатив чи мало попрацював.

Гарний дизайн той, який працює та виконує свою функцію незалежно від того, наскільки ти заповнив простір.

Не загравайся з дизайном і не дублюй сенс. Наприклад, у тебе є авокадо. Ти можеш його зобразити візуально (картинка), і всім буде зрозуміло, що ти мав на увазі. І можеш написати текстом, і сенс також буде зрозумілим.
Але не варто візуалізувати авокадо і писати його текстом. Люди не дурні, розжовувати їм не потрібно:) Тому уникай дублювання сенсу.

З цієї серії, якщо ти напишеш текст на картинці і в тексті його продублюєш (як багато хто робить у заголовках та обкладинках highlights).
Цільова аудиторія та дизайн
Як зрозуміти, хороший дизайн чи ні. Все просто: потрібно перевірити, чи він відповідає своїй цілі, чи виконує функцію і чи розуміє його твоя аудиторія.
У кожного з нас різний смак, різний рівень надивленості та почуття прекрасного. Для когось щось одне — вершина мистецтва, а для іншого — надто просто. Тому дизайн має відповідати своїй аудиторії.

Наприклад, якщо є дизайнерський акаунт, то занадто простий візуал не зовсім зайде: він сприйматиметься посереднім. А для людей з інших сфер це буде круто, для них простий дизайн працюватиме.

Наприклад, акаунт майстерні шовкографії oommmsh багато дизайнерів оцінять і збережуть до себе у добірку; будуть розчулюватися від дизайну на грані іронії, тому що вони — ЦА.
Але інша аудиторія (не ЦА) абсолютно не зрозуміє, подумає «ну який тут дизайн, могли б щось краще придумати». І це ок. Але якби в акаунті був звичайний посередній дизайн, то oommmsh не так заходили б своїй аудиторії. Тому тут треба йти проти течії, щоби виділитися, запам'ятатися і продати.

А дизайн SRSLY (як і сам контент) безперечно зацінить пласт працівників креативної промисловості: дизайнери, СММ-ники, маркетологи і т.д.
Але, наприклад, не кожен представник аналітичного складу розуму (економіст чи бухгалтер) зрозуміє та відчує цю естетику. Швидше за все, він подумає, що хтось просто накидав перше, що прийшло в голову.
Надивленість — наше все
Надивленість — почуття смаку і почуття прекрасного, «візуальний рівень норми».

На надивленість впливає те, що нас оточує: архітектура, фільми, серіали, книги, журнали, вивіски, оголошення, реклама тощо. У кожного свій рівень надивленості, і це ок, оскільки у кожного свій особистий бекграунд.

Хтось увібрав у себе естетику готичної архітектури (і не тільки), ходив у музей, на виставки, захоплювався фотографією, — його рівень надивленості буде вищим.
А когось надто довго оточувала естетика місцевого ринку з його буянням шрифтів, стилів та «місцевого креативу». Рівень візуальної норми такої людини буде нижчим. Отже, в дизайні він буде менш вибагливий і неймінг в стилі «МастерОК» здаватиметься йому дуже креативним.

Щоб ще більше це відчути, подивися ролик київського дизайнера «дизайн із еврівеа» :)

Надивленість у дизайні (як і в контенті) можна і потрібно тренувати. Це процес не 5-хвилинний і потребує регулярності та аналізу.
Як тренувати надивленість?

Все просто: потрібно багато дивитися на гарний дизайн :)

Але не лише дивитися, а аналізувати його з погляду дизайну за складовими:

1. Перше враження.
За першим враженням ми приймаємо рішення: дивитися далі на візуал чи ні, зберігати його чи ні. Прослідкуй за собою: відкрий свої збереження зараз і півроку тому. Ти побачиш різницю, як росте і розширюється твоя надивленість.

2. Аналіз: про що візуал.
Знайшовши якийсь візуал, постарайся розібрати, про що він (анонс івента, заклик перейти в аккаунт, таргет курсу і т.д.), що саме допомогло тобі швидко це зрозуміти (яскравий заголовок, нестандартна картинка і тд), і запам'ятай цей прийом .

3. Аналіз за складовими.
Цей пункт перетинається із попереднім. Коли ти зрозумів, що тебе зачепило у візуалі (яскравий заголовок або картинка), постарайся абстрагуватися і розцінити цей візуал з точки зору дизайну (а яка композиція, що це за шрифт, яке поєднання шрифтів, чому так класно працює колір).

Такий швидкий аналіз ти навчишся робити після пройденого модуля по дизайну, зможеш шукати референси, звертати увагу на фішки та адаптувати їх у своєму візуалі під свої завдання.

4. Інше
Коли ти аналізуватимеш візуал, зрозумієш, у якому він контексті і зможеш проаналізувати глибше. Наприклад, чи дизайн відповідає айдентиці бренду, ЦА, платформі і т.д.

Де шукати дизайн для прокачування надивленості?

  • Muzli Inspiration
Якщо ти користуєшся Google Chrome, радимо встановити це розширення. Це стартова сторінка хрому, на якій збираються нові проекти з дизайнерських медіа. Таким чином ти завжди будеш в курсі новинок та якісного дизайну. Відкривай те, що тобі сподобалося з першого погляду, гортай, аналізуй.
  • Pinterest
Просто джерело різноманітного контенту і візуалу. Якщо ти ще не користуєшся, це знак почати. Роби свої мудборди за категоріями, проектами, просто борди настрою і щодня зберігай нові піни.

А ще користуйся пошуком подібних візуалів — це заощаджує час.
  • Behance/ Dribbble/ Awwards

Дизайнерські медіа, про які говорили вище. Той самий принцип: гортаємо, дивиться, анлізуємо, зберігаємо у добірки.
  • Instagram

Радимо підписатися на топові та нішеві дизайн студії та дивитися, що вони роблять. Крім дизайну, у них можна знайти класний креатив.
Також підписуємось на дизайнерські пабліки та зберігаємо те, що подобається. Вибираємо, що ближче: постери, анімації, добірки айдентики, упаковки тощо. Можна підписатися на теги з дизайну: #identity, #graphicdesign, #typography та періодично у стрічці тобі буде траплятися класний контент.
З чого почати?

  1. Встанови на телефон Pinterest, Behance
  2. А на Google Chrome — Muzli
Намагайся виділяти мінімум 15 хвилин на день, щоб переглянути, відібрати, зберегти та проаналізувати візуали.
Про що ще треба знати та пам'ятати? Є таке поняття, як «‎смаківщина»‎. Згадуємо, що у кожної людини свій рівень надивленості та норми, і твій дизайн він оцінюватиме на основі свого рівня норми.

Тому коли приймаєш фідбек, фільтруй його: а від кого він, а який у людини рівень надивленості, а чи є аргументи? Тому що часом замість адекватної оцінки чи поради все скочується у смаківщину — «жовтий колір не підходить, бо мені не подобається, моїй собаці не подобається і мамі теж, перероби».

До чого може призвести відсутність надивленості? До того, що при розробці візуалу ти користуватимешся асоціаціями першого порядку, а не будеш копати глибше.

Асоціації першого порядку — це очевидні зв'язки, які виникають у вас миттєво.

Наприклад, якщо кав'ярня — то на аватарці профілю буде зображено зерно кави на коричневому фоні, а акаунт назвемо «coffe.coffe». Тут усе досить прісно і навряд чи така кав'ярня виділятиметься серед інших.

А якщо трохи покопатися, можна знайти інсайт про те, що в кав'ярні люди ходять за атмосферою, за зустрічами, за естетикою і назвати кав'ярню, наприклад, «come and stay», а в логотипі використовувати шрифтову версію цієї назви (а не зерно кави). І це викликатиме більший інтерес і відповідатиме 2022 року.
Підсумок
Цей матеріал хотілося б підсумувати порадою: що б ти не робив, став собі питання «щоби що?». Якщо сумніваєшся чи не знаєш, що відповісти, ти навряд чи рухаєшся у правильному напрямку.
На кого можна підписатися в Instagram (з точки зору графічного дизайну):

1. Дизайн-агентства (щоб бути в контексті та розуміти, що таке гарний дизайн)
crevvv, spiilka, banda.agency, fedoriv.agency, orchidea.agency, whiterussianstudio, onyagency, lagutalagutacom

2. Медіа та дизайн-акаунти
telegraf.design

3. Аккаунти з гарним оформленням
elementor — добре працюють із кольором, композицією, масштабом. Тому дивимося, аналізуємо, зберігаємо

На кого можна підписатись у Telegram:

Aleksgusakov — телеграм-канал київського арт-директора, який пише про дизайн, айдентику, роботу дизайнера тощо.
Design Porn — канал про те, що творять дизайнери, коли на них ніхто не дивиться
Creativepracticeua — медіа, для дизайнерів-початківців — саме воно
Wishdo_reference — для референсів
onbehancer — добірки проектів з Behance
Posterino — божественний телеграм із постерами
Awdee — медіа про дизайн
Sayhime — медіа про дизайн

Що почитати по темі дизайну:

  1. «Судіть самі. Як відрізнити хороший дизайн від поганого» Чіп Кід
  2. «Основи. Графічний дизайн. 01 Підхід і мова» Гэвин Эмброуз, Найджел Оно-Биллсон
  3. «Ководство» А. Лебедев
  4. «Дизайн звичних речей» Дон Норман
Ну а тепер чек-лист:

  • пам'ятай, дизайн — це не про гарно;
  • не загравайся з дизайном і не дублюй сенс;
  • перевір, чи відповідає дизайн своїй цілі, чи виконує функцію та чи розуміє його твоя аудиторія;
  • не забувай щодня тренувати надивленість;
  • пам'ятай про смаківщину;
  • уникай асоціацій першого порядку.